Ennyivel többe kerül az okos autók javítása?

Az AAA legújabb kutatása szerint a fejlett sofőrasszisztens rendszerekkel (ADAS-okkal), például automatikus vészfékkel vagy holttérfigyelővel felszerelt járművek javíttatása akár kétszer annyiba is kerülhet egy ütközés után, mint a “butább” autóké. Mindez az érzékeny szenzoroknak és azok kalibrálási munkálatainak köszönhető.

Még a legkisebb balesetek is hatalmas károkat okozhatnak az egyre hasznosabb sofőrasszisztensek miatt, melyek alkatrészeit a szélvédőkbe, lökhárítókba, oldalsó tükrökbe helyezik el, az AAA felmérése szerint átszámítva akár 850 ezer forintos többletköltség is keletkezhet egy-egy baleset után. A szervezet arra buzdítja a fogyasztókat, hogy biztosítási kötvényeiket vizsgálják felül, hogy az illyen kényszerkiadások ne okozhassanak túl nagy fejfájást.

A tanulmányhoz az AAA a három legkeresettebb modellt választotta ki a népszerű kategóriákból. A vizsgált kivitelek közt kis SUV, egy közepes szedán és egy pickup szerepelt. Ahhoz, hogy megállapítsák az alkatrészek javítási költségeit, mindegyik pótalkatrészt az eredeti gyártó ajánlott fogyasztói árán számolták. A javítási költségek nem foglalták magukba a helyi vagy állami adókat, vámokat.

– A fejlett biztonsági rendszerek napjainkban egyre népszerűbbek, sok esetben egyes modellek alapfelszereltségeként is találkozhatunk velük, mondta el John Nielsen, az AAA Autóipari Tervezés és Javítási szektorának vezetője. – Meghatározó, hogy az autóvezetők megértsék, milyen technológia is került autóikba, az hogyan működik, és mennyibe kerül a javíttatása baleset esetén.

Az AAA korábbi tesztjei megmutatták a piacon fellelhető vezetést segítő asszisztensek sokszínűségét, ezek azonban a legkisebb járműsérülések esetén elkerülhetetlenül roncsolódnak. Az AAA tanulmányában szereplő okos járművek javítási költségei egy csekélyebb frontális ütközés után két és félszer nagyobbra rúgtak, mint a biztonsági/kényelmi funkciókkal fel nem szerelt járműveké.

A szélvédő sérülése különösen gyakori. Sok biztonsági rendszer alapjai olyan kamerák, melyek a szélvédő mögött helyezkednek el. Ezeket újra kell kalibrálni , ha az üveget kicserélik, ráadásul a kamerák elé csak olyan üveget helyezhetnek el, melyek szigorú szabályoknak felelnek meg az optimális kilátás érdekében. Egy ilyen járműben a szélvédőcsere akár háromszorannyiba is kerülhet, mint a technológiát nem használó autók esetében.

– Nem szokatlan, hogy egy szélvédő kicsorbul, vagy összetörik, folytatja Nielsen. – Egy régebbi autónál ez gyakran csak zavaró, de ha épp egy kamera látószögében történik meg mindez, biztonsági probléma válik belőle, melyre azonnal figyelmet kell fordítani.

Nem csak a szélvédők esetében kell költséges javíttatással számolni. Az asszisztensekkel felszerelt járművek esetén kamerák, radarok és ultrahangos érzékelők vannak elhelyezve az első és hátsó lökhárítóban és a karosszériában, esetenként tükörházakban. Ezek az alkatrészek különösen könnyen sérülhetnek, akár a garázsból való kijárás során is.

A javítási költséget több tényező is befolyásolhatja, többek között a jármű márkája, típusa, évjárata, a szenzor elhelyezkedése is. Az egyes szenzorok cseréje viszonylag egyszerű, a legtöbb szerelő el tudja végezni, azonban ahhoz, hogy a rendszer helyreálljon és megfelelően működjön, kalibrálni is kell – ehhez már megfelelő eszközökre, szakértelemre és információkra van szükség. Mielőtt megjavíttatnánk autónkat, az AAA azt javasolja, hogy bizonyosodjunk meg róla, hogy a műhely képes a megfelelő javításra és kalibrálásra is, és erről győződjünk meg a javítás után is.

Ahogy a technológia fejlődik, az autóvezetőknek is egyre inkább naprakésznek kell lenniük, és még inkább figyelniük kell járműveikre. Ez magába foglalja a járműrendszer működésének megértését, csakúgy, mint annak elfogadását, hogy ténylegesen többe kerül a javíttatásuk.

Forrás: https://autopro.hu/szolgaltatok/Ennyivel-tobbe-kerul-az-okos-autok-javitasa/27930/